Wednesday, November 3, 2010

Bacalah Doa Naik Kenderaan.....InsyaAllah Selamat


Setiap kali membaca atau mendengar berita kemalangan ngeri yang sejak akhir-akhir ini semakin kerap berlaku membuat Makngah selalu terfikirkan sesuatu. Terfikir sama ada pemandu dan penumpang kenderaan itu ada tak menyebut nama Allah dan membaca doa sebelum menaiki kenderaan mereka.

Hal ini demikian kerana Makngah teringatkan cerita seorang pengendali bengkel di tempat Makngah lebih kurang sepuluh tahun dahulu. Lelaki itu berjalan tempang dan semasa berbual-bual Makngah tanyalah sama ada tempangnya itu sejak lahir atau akibat kemalangan. Secara bersahaja sahaja dia bercerita bahawa kecacatannya itu akibat kemalangan. Lelaki berumur awal 30an itu mendakwa semua kenderaan yang ada di atas jalan itu pernah melanggar dia atau dia melanggar kenderaan itu. Terlopong mulut Makngah mendengarnya. Mukanya selamba sahaja memberitahu sudah tujuh kali dia kemalangan dengan tujuh jenis kenderaan iaitu basikal, beca, motosikal, kereta, van, lori dan bas. 

Wow......hebat orang ini............ kata Makngah. Dia pun berceritalah secara terperinci mengapa, bila, di mana, siapa dan bagaimana dia menghadapi  kemalangan itu. Ingat pula dia semua sejarah kemalangannya itu, tetapi kalau sudah tujuh kali macam dia tak beringat-ingatpun. Dia masih hidup kerana umurnya masih panjang dan Allah masih memberi peluang kepadanya untuk berbuat yang lebih baik. 

Makngah pun bertanya satu soalan "cepumas" kepada dia:
"Awak ada baca bismillah tak sebelum bawa kenderaan itu, atau baca doa?" tanya Makngah sambil memandang muka dia. Makngah memerhatikan gelagat dia apabila soalan itu ditujukan. 

Dia memalingkan mukanya ke arah lain sambil menjawab antara dengar dengan tidak sahaja ke telinga Makngah:
"Bacalah juga..............." Gaya dan ayat jawapannya itu tentu dapat kita teka bahawa lelaki ini seorang yang lalai memohon pertolongan Allah.

Makngah dapat membuat kesimpulan bahawa kemalangan banyak sangat berlaku pada hari ini kerana antara penyebab utamanya ialah "Manusia Melupakan Pertolongan Allah". Fikir-fikirkanlah.

Doa Menaiki Kenderaan

سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ
 . وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ

Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya” 
“Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali”(Az-Zukhruf : 13-14) 
“Glory to Him Who has subjected these to our (use), for we could never have accomplished this (by ourselves), And to our Lord, surely, must we turn back!”

No comments:

Post a Comment