Thursday, February 9, 2012

TER


Hujung minggu lepas anak-anak nak berjalan. Pilih punya pilih, terpilih TER atau Terengganu Equestrian Resort. Awal pagi dah bertolak keluar rumah kerana banyak urusan di sepanjang perjalanan termasuk mengisi angin tayar kereta dan ke bank.





Makngah mengambil laluan Kubang Krian, Beris, Tok Bali, Besut dan seterusnya Penarik dan K.Terengganu atau laluan pantai. Hal ini kerana untuk ke K.Terengganu dari kami di area KB / PM boleh mengambil satu lagi laluan darat iaitu Kuala Berang. Jaraknya lebih kurang sahaja cuma pemandangan melalui jalan pantai amat menarik dengan udara yang nyaman dan deruan ombak dapat dirasai melalui tingkap kenderaan.

Lebih kurang jam 12.00 kami berehat di Pantai Rhu Sepuloh. Anak-anak nak menandas. Tandasnya dekat sebuah gerai makanan laut. Ada sebuah sahaja terletak di luar iaitu di tengah padang. Buatan dan lokasinya amat unik. Sementara menunggu giliran, ada yang bergambar kerana pemandangan di Pantai Rhu Sepuloh amat cantik. Persekitarannya juga bersih terjaga.
Tandas unik





Masing-masing memesan air minuman dan makanan. Ena memesan sotong goreng celup tepung dan keropok lekor untuk empat orang. Keropoknya sedap sekali kerana garing di luar dan amat lembut di dalam. Terasa macam dibelai-belai di dalam mulut dengan sosnya yang secukup rasa. Begitu juga dengan sotongnya yang empuk mesra apabila dikunyah. Kami makan hingga licin dengan habuk-habuknya sekali........hehe. Menjilat jari sampai ke tanganlah katakan. Tambah menyelerakan kerana kami duduk di meja berhampiran pantai.

Selesai membuat bayaran yang hampir RM50.00, kami bertolak ke KT.

Laluan ke masjid terapung



Lebih kurang jam 1.30 tengah hari, kami tiba di Terengganu Equestrian Resort (TER). TER ini terletak dalam kawasan Taman Awam Kuala Ibai dan Masjid Putih Terapung Tengku Intan Zaharah. Tempat penginapan kami diberi nama Paddock Inn yang boleh dikira okey je kemudahannya.

Kemudahan yang ada di situ ialah kemudahan yang disediakan oleh Kompleks Sukan Kuala Terengganu berupa kolam renang, boling, menunggang kuda, gelanggang badminton, dewan tertutup dan padang berastaka yang semuanya boleh disewa. Hanya kolam renang dibenarkan percuma jika menginap di Paddock Inn.




Bayaran RM5.00 seorang membolehkan Makngah bermain boling dengan anak-anak. Itulah pertama kali Makngah menyentuh bola boling, hehee asyik masuk longkang je. Selepas itu mereka menunggang kuda pula dan akhir sekali menghabiskan waktu petang di kolam mandi yang agak luas binaannya.

Gaya koboi TER


Pakaikan kasut kuda







Malamnya kami meronda-ronda mencari tempat makan di bandar KT. Anak-anak menjamu selera dengan tomyam udang di kawasan gerai makan di simpang empat tengah bandar. Makngah minum teh tarik je ...'diet'lah katakan. Cuaca kelihatan tidak berapa elok namun seperti hendak hujan namun anak-anak nak juga singgah di Pantai Batu Burok melihat ombak malam. Lagipun tempat itu sudah laluan kami. Orang tidak ramai jadi tempat letak kereta mudah sahaja.

Ombak malam Batu Burok begitu kuat menghempas pantai yang sudah makin teruk terhakis. Ngaumannya kekadang menakutkan. Angin malam dengan butiran air yang kasar-kasar jelas terasa menyentuh kulit muka kami dan terkesan pada skrin kamera apabila gambar diambil.
Kesan butiran air ombak





Ena dan Azam bermain larian ombak. Pakaian mereka hampir basah ketika tidak sempat melarikan diri dari hambatan ombak ganas Batu Burok dalam kegelapan malam. Sebuah istana pasir yang ditinggalkan oleh arkiteknya ranap ditelan ombak.

Pengunjung pantai kelihatan semakin ramai. Tempat letak kereta sudah semakin penuh. Jam sudah pukul 10 malam. Rupanya Batu Burok semakin meriah apabila malam semakin larut.

3 comments: