Tuesday, June 10, 2014

TURKI: Bumi Bunga Mawar



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Bunga mawar atau ros merupakan bunga sepanjang tahun di negara Turki. Ia ditanam di serata tempat di sini. Hidup subur menebarkan warna-warninya serta keharumannya tidak mengira musim. Selama lapan hari mengelilingi sebahagian negara Turki, bunga mawar dapat dilihat ada di mana-mana.
Mawar merupakan tanaman bunga hiasan dengan batang berduri. Mawar yang juga dikenal sebagai Ratu Bunga merupakan simbol atau lambang kehidupan beragama dalam peradaban manusia. Mawar berasal dari dataran Cina, Timur Tengah dan Eropah Timur. Dalam perkembangannya, menyebar luas di daerah-daerah beriklim dingin (sub-tropikal) dan panas (tropikal). Mawar liar yang terdiri lebih dari 100 spesies kebanyakan tumbuh di bahagian utara dunia yang beriklim sejuk.

Dalam kebudayaan Barat, mawar adalah bunga lambang cinta dan kecantikan. Bunga mawar dianggap suci untuk beberapa dewa dalam mitos Yunani seperti Isis dan Aprodite.

Bunga mawar ialah bunga nasional Inggeris dan digunakan sebagai lambang pasukan ragbi Inggeris.
Kutipan daripada Wikipedia:
Bunga Mawar adalah salah satu tumbuhan berbunga tumbuhan saka, tergolong dalam kumpulan Angiosperm. Bunga mawar adalah salah satu jenis pokok bunga yang telah lama dikenali oleh masyarakat Melayu. Ia disebut dalam Hikayat Bayan Budiman yang ditulis sekitar 1370-an. Bunga mawar mempunyai bau harum, biasanya mawar kampung (damask rose) mempunyai bau yang paling kuat. Dalam kebudayaan Barat, dan dalam kebudayaan Melayu, bunga mawar melambangkan bunga cinta.

Jejaka muda remajapun nak bergambar dengan si mawar ni...

Gambar-gambar mawar yang dikongsikan di sini hanyalah sebahagian daripada koleksi rakaman mawar di negara Turki yang ada pada makngah.

 Bravoooooooo untuk SI MAWAR BERDURI....OOUUUUAHHH

No comments:

Post a Comment