Tuesday, June 15, 2010

CATATAN HARI SELASA 15/6/2010

Sebelum ke sekolah pagi tadi, aku sempat menonton MHI sambil minum kopi Radik. Terpana aku memerhatikan seorang pengacara baru wanita yang pertama kali aku melihatnya berganding dengan Ally Iskandar. Apa yang menyedihkan aku ialah ciri-ciri kemelayuan yang ada pada pengacara itu amat sedikit kerana:

1. Namanya sendiri tidak dapat aku tangkap ketika disebut oleh Ally kerana amat berbeza dengan nama biasa orang Melayu.

2. Gaya dan telor percakapannya banyak menyerupai telor sebutan bahasa Inggeris di samping selalu menggunakan frasa bahasa tersebut.

3. Selalu ketawa besar dan berdekah-dekah yang amat berbeza dengan gadis Melayu yang sopan menjaga adab-adab mereka.

4. Pakaiannya yang tidak bertudung (walaupun sudah biasa ditampilkan).


Pertanyaan aku kepada Media Prima ialah jika program televisyen itu dalam bahasa Inggeris apakah pengacaranya sudi selalu menyebut perkataan atau frasa dalam bahasa Melayu berbanding pengacara yang mengendalikan program dalam bahasa Melayu? Jadi, apakah pegangan Media Prima dalam hal penggunaan bahasa kebangsaan yang semakin dicemar dan diperlemahkan ini? Apa pandangan kalian?

No comments:

Post a Comment