Monday, June 14, 2010


BANGSA MELAYU SEMAKIN MELUPAKAN AGAMANYA



                                   Gambar Hiasan



Bangsa Melayu semakin hilang agamanya. Itulah perkataan yang paling tepat dan sesuai diungkap melihatkan keadaan semasa yang sedang berlaku kepada bangsa Melayu. Pembuangan anak haram, zina, khurafat, bidaah, kerosakkan akhlak, sumbang mahram, dadah, arak dan banyak lagi sudah cukup menggambarkan parahnya orang Melayu pada hari ini.

Hal ini tidak termasuk hilangnya sifat sabar, lemah lembut dan pemalu yang pada dahulunya sinonim dengan bangsa yang bernama MELAYU. Orang Melayu kini jaguh dalam melakukan apa sahaja perkara yang bertentangan dengan nilai-nilai ISLAM malah jika melihat daripada statistik keruntuhan akhlak, kita akan mendapati orang Melayu sudah  berada pada 'ranking' tertinggi.
 
Apakah yang silapnya Melayu itu? Adakah ia berpunca daripada pemerintah yang lalai dalam melaksanakan undang-undang? Atau berpunca daripada individu itu sendiri? Stuktur kekeluargaan di kalangan orang Melayu semakin terhakis. Disebabkan perbezaan pendapat dalam parti politik, mereka sanggup kafir-mengkafir antara satu dengan yang lain. Malah pada satu ketika, kepentingan politik melampaui kepentingan ISLAM itu sendiri apa lagi bahasa dan bangsa.

Orang Melayu juga sering digemparkan dengan kisah kematian kanak-kanak yang tidak berdosa, sama ada menjadi mangsa penderaan kejam atau penculikan dan pembunuhan yang sadis. Kita akan terfikir dan tertanya-tanya  apakah dosa anak kecil itu sehinggakan sanggup disepak dan diterajang oleh ibu bapa sendiri.

Apa nak jadi dengan orang MELAYU sekarang? Di manakah hilangnya agama kita? Di mana hilangnya aqidah kita? Di manakah hilangnya sifat malu kita? Kesemua ini menjadi persoalan di minda kita. Ternyata kesemua permasalahan yang timbul ini berpunca dari sikap orang MELAYU yang semakin jauh meninggalkan ISLAM.

Ingatlah:



MELAYU HANYA HEBAT DENGAN ISLAM

MELAYU MAMPU MENJADI JUARA HANYA KERANA ISLAM

MELAYU MAMPU BERSATU HANYA KERANA ISLAM

MELAYU MAMPU KEKAL DI MUKA BUMI HANYA KERANA ISLAM

MELAYU MAMPU MEMBINA DAN MENERUSKAN TAMADUN HANYA DENGAN ISLAM.

PERIBAHASA : 'TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA' HANYA AKAN DAPAT TERCAPAI APABILA ORANG MELAYU 'MENGGIGIT TALI' ISLAM SEKUAT-KUAT HATI MEREKA.



No comments:

Post a Comment