Friday, January 14, 2011

Daun : Lambang Hati Yang Kasih Sayang


Tenang-tenang air di laut 
Sampan kolek mudik ke tanjung, 
Hati terkenang mulut menyebut 
Budi yang baik rasa nak junjung. 

 
Pasir putih di pinggir kali
Pekan menyabung ayam berlaga,
Kasih tak boleh dijual beli
Bukannya benda buat berniaga.

Assalamualaikum, pagi Jumaat yang tenang lagi mendamaikan ini Makngah ingin bercakap mengenai kasih sayang. Pantun yang disertakan di atas merupakan pantun lama yang amat indah menggambarkan sifat manusia yang amat mendambakan kasih sayang.

Ketika membelek-belek pokok-pokok kesayangan Makngah di halaman, maka tersiratlah di minda ini bahawa pokok-pokok juga mampu menunjukkan kasih sayang mereka kepada makhluk lain. Lihatlah bentuk daun-daun di taman Makngah ini.

Daun1

Daun 2

Daun 3

Daun 4
Daun 5

Daun 6

Daun 7

Daun 8

Daun 9

Daun 10

Daun 11

Daun 12

12 jenis daun yang Makngah paparkan ini merupakan sebahagian sahaja jenis-jenis pokok yang ada di taman Makngah. Jika dikira dengan semua pokok ciptaan Allah di seluruh dunia maka pasti tidak terkirakan. Orang yang bijaksana juga dapat membuat pelbagai tafsiran daripada bentuk, warna, saiz dan garisan-garisan urat yang ditunjukkan oleh daun-daun tersebut. Pelbagai makna boleh dilambangkan kepada daun-daun tersebut. Pada Makngah ia amat menarik untuk dikerjakan. Semuanya melambangkan kehebatan Allah Yang Maha Pencipta. Lebih-lebih lagi bentuk daun yang Makngah pilih ini melambangkan bentuk hati manusia.


Inilah lukisan gambaran hati yang kasih sayangnya dapat diluah dan disebarkan ke merata dunia seumpama bertaburan dan meratanya pokok-pokok dengan pelbagai formasinya di seluruh dunia, Allahhuakhbar.....

Gambar ini pula satu-satunya bunga yang amat cantik bentuk dan warnanya berbentuk hati yang terdapat di taman Makngah. Perhatikan ada serangga yang sedang menyeri madu yang ada pada bunga itu.

Bunga 1

Semoga berjumpa lagi.




.

2 comments:

  1. segar & bkilat daun2nya...tanda pokok tu mdpt kasih syg yg cukup dr tuannya...;)

    ReplyDelete
  2. Insyaallah........kekadang lebih baik berkomunikasi dengan daun dan pokok2 drp dgn manusia....

    ReplyDelete