Thursday, June 23, 2011

Kelab Program Usahawan Muda Penjana Minda Usahawan Pelajar

Alhamdulillah....buat tahun ketiganya (2009,2010 dan 2011) sekolah Makngah dinobatkan sebagai Anugerah Syarikat PUM Terbaik Negeri Kelantan beserta Anugerah Pengarah Urusan Terbaik. Segala penat lelah selama setahun rasa berbaloi dengan kegembiraan di hati para pelajar ahli kelab, pemegang saham syarikat, guru-guru, ibu bapa dan pentadbir sekolah.

Kejayaan pertama pada tahun 2009 amat manis kerana berjaya mengalahkan SMKA Falahiah yang tahun sebelumnya menjadi juara negeri. Terasa amat manis kerana SMKA Falahiah sebuah sekolah yang hebat di daerah Tumpat kerana pelajar-pelajarnya terpilih sebagai sebuah sekolah agama kawalan kementerian pelajaran. Amat berbeza berbanding dengan sekolah Makngah yang hanya merupakan sebuah sekolah menengah harian biasa. Walaupun kalah di peringkat nasional, namun sebagai penyertaan pertama, ia tidak melukakan.

Tahun 2010 kegembiraan bertambah kerana berjaya mempertahankan kejuaraan negeri. Malahan menjadi rekod negeri Kelantan kerana Anugerah Pengarah Urusan Terbaik diraih oleh pelajar yang sama iaitu Mohd Alief Azrai bin Mohd Zain. Tahniah Alief. Namun begitu, kelukaan mula terasa di hati kami di peringkat nasional 2010 kerana sedikit sahaja kesilapan atas dasar tiada makluman, maka ranking 3 teratas dibatalkan.....bayangkan betapa hancurnya hati kami.

Alief yang kacak

2011 pelajar-pelajar ahli kelab masih bersemangat waja. Buku laporan aktiviti syarikat kelab sepanjang 2010 dibuat sebaik mungkin dan berjaya dihantar ke PKINK selaku urussetia negeri pada awal April.

Pada 18 - 20 Jun 2011 berlangsunglah Konvensyen PUM Negeri Kelantan bertempat di Perdana Resort, PCB. Pada pagi 20 Jun dalam majlis penyampaian keputusan, nama SMKWB disebut  sebanyak lima kali oleh pengacara majlis iaitu Encik Wan Azizan.

1.Saguhati Sukaneka Konvensyen.
2.Anugerah Pertandingan Catur Bestari tempat ketiga-M.Mansur Awang ,
3.Anugerah Pertandingan Catur Bestari tempat kedua /Naib Johan -Nurul Fatini Mohd Nor 
4.Anugerah Pengarah Urusan Terbaik disandang oleh Hasmiyuhaifikal bin Yusof
5.Anugerah Johan Syarikat PUM Terbaik - Syarikat Tijari 2 Sdn Bhd.

Ketua Perwira Kami


Jurukamera kami iaitu Ain Nadhirah yang sedang membuat fokus gambar hampir terjatuh kameranya kerana terlalu gembira atas kehebatan PUM SMKWB mempertahankan kejuaraan sebanyak 3 tahun berturut-turut. Sudah menjadi adat bertanding, suara-suara tidak puas hati pasti akan kedengaran, tetapi semuanya tidak menjadi kudis kepada kami. Apa yang penting minda keusahawanan berjaya diterapkan di dalam diri para pelajar ahli kelab. Buktinya, Siti Nazirah dan Nurul Nisha anak saudaranya yang merupakan bekas ahli PUM masih bersemangat berniaga dan datang membantu membuat jualan kek cawan. Mereka berdua juga pernah membuat persembahan syarikat di dalam konvensyen negeri dan nasional.


Cabaran peringkat nasional masih menanti. Maka kerja buat kami masih belum berakhir selagi belum mencipta nama di peringkat nasional. Bantulah kami demi nama baik negeri kita Kelantan..............

No comments:

Post a Comment