Sunday, March 20, 2011

Bahasa Anak Mata

Mata sedang teghiok....

Ilmu ini Makngah kutip daripada tazkirah yang disampaikan oleh seorang jemputan di radio IKIM. Jadi, Makngah kongsilah di sini setakat yang difahami dan sempat dicatat daripada apa yang disampaikan.

Kita melihat dengan mata hitam bukan dengan mata putih. Mata hitam juga dikenali sebagai anak mata. Bahasa anak mata ini amat penting diketahui dan diamalkan termasuk bagi membantu anak-anak kita dan anak-anak murid seorang guru untuk mencari ilmu.

Bahasa anak mata ini boleh dibahagikan kepada enam jenis atau keadaan.

1. Jika anak mata dilirikkan ke kanan atas  bermakna seseorang itu sedang mencipta visual atau gambaran baru  ke dalam mindanya kerana maklumat itu tidak pernah ada di dalam pengetahuannya. Contohnya apabila seseorang menyatakan "rumah bertayar". Visual atau gambaran baru terpaksa dicipta kerana sebelum ini 'rumah bertayar" tidak ada dalam minda kita.

2. Jika anak mata dilirikkan ke kiri atas  bermakna seseorang itu sedang mengingati atau memanggil semula visual atau maklumat yang dia pernah tahu.

3. Jika anak mata dilirikkan ke telinga ke kanan    bermakna seseorang itu sedang mencipta pendengaran yang dia tak pernah dengar dan sedang mencipta bunyi baru.

4. Jika anak mata dilirikkan ke telinga ke kiri   bermakna seseorang itu sedang mengingat apa yang dia pernah dengar.

5. Jika anak mata melihat ke kanan bawah  bermakna seseorang itu sedang mencari rasa atau menghayati rasa. 

6. Jika anak mata melihat ke kiri bawah  bermakna seseorang itu sedang berdialog dalaman. 

Pengajaran yang boleh diambil daripada bahasa anak mata ini antaranya ialah jika mahu membaca, letaklah buku selari dengan dada. Jika anak mata asyik dilirikkan ke bawah, bermakna seseorang itu sedang bermonolog atau bercakap dalam hatinya sendiri.

Maka buku yang diletak di sebelah kanan atas, menunjukkan ia sedang merakan visual baru ke dalam mindanya. Apa yang dibaca akan dirakam terus ke minda bawah sedarnya. Sebaliknya jika anak mata asyik ke kiri atas, maka visual yang telah dirakam sedang dikeluarkan. Itulah aksi sepatutnya untuk seorang pelajar yang sedang menjawab soalan jika mahu mengeluarkan semula apa yang telah disimpan di minda mereka.

Mulai sekarang, ubahlah cara kita menggunakan bahasa anak mata kita.

* KANAN ATAS  = CIPTA / RAKAM VISUAL BARU
   KIRI ATAS = MENGINGAT APA YANG TELAH DIRAKAM

1 comment: