Wednesday, October 13, 2010

TUBUH SURUHANJAYA BAHASA KEBANGSAAN

KUALA LUMPUR 12 Okt. - Pergerakan Pemuda UMNO menyarankan kerajaan agar menubuhkan Suruhanjaya Bahasa Kebangsaan (SBK) supaya kedaulatan bahasa Melayu akan terus terjamin seperti yang termaktub dalam Perlembagaan negara.
Exconya, Jamawi Jaafar berkata, suruhanjaya ini akan berperanan sebagai penguat kuasa yang boleh mengambil tindakan mengikut undang-undang supaya bahasa Melayu digunakan secara menyeluruh dalam semua urusan.
"Sudah tiba masanya, tindakan tegas ini diambil bagi memastikan bahasa Melayu tidak dipinggirkan secara halus dan sistematik oleh sesetengah pihak yang tidak patriotik," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini semalam.
Pengerusi Biro Kebudayaan dan Kesenian pergerakan itu berkata demikian ketika diminta mengulas saranan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memperkasakan bahasa Melayu ketika pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan di Ipoh, Perak, baru-baru ini.
Seterusnya, beliau menjelaskan, SBK boleh diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri atau melapor terus kepada Parlimen.
Oleh sebab itu, ujarnya, bidang kuasa SBK seharusnya tidak terbatas kepada Undang-Undang Kecil Iklan dan Garis Panduan Papan Iklan yang kini dikuatkuasakan oleh kesemua 146 pihak berkuasa tempatan (PBT) di negara ini.
"Undang-undang sedia ada perlu diperkemaskan agar bahasa Melayu diutamakan dalam dokumen rasmi urusan pentadbiran, perundangan dan bahan terbitan bercetak atau secara elektronik," cadang Jamawi.
Melalui SBK juga, sikap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menggunakan tulisan Cina untuk papan tanda nama jalan boleh disekat dan dikenakan tindakan undang-undang.
"Bentuk kesalahan dan tindakan yang akan dikenakan kepada pesalah bahasa ini biarlah dibincang oleh ahli suruhanjaya yang dilantik sebelum dibentang kepada parlimen untuk dibahas dan diluluskan," katanya.
Pada dasarnya, SBK mesti diberi kuasa untuk mengambil tindakan segera tanpa perlu menunggu perbicaraan di mahkamah, kata Jamawi.
Dalam pada itu, beliau menegaskan, SBK ini bukan bertujuan mengambil alih peranan atau fungsi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
"Suruhanjaya ini sebagai pelengkap dan jika menjadi kenyataan, DBP boleh fokus kepada usaha pengembangan dan pengukuhan bahasa Melayu tanpa perlu memikirkan soal penguatkuasaan dan pemantauan," katanya.
Menurut beliau, DBP boleh terus berfungsi untuk menerbitkan lebih banyak karya agung, mencipta istilah dan terma baru serta menganjurkan wacana atau forum peringkat dunia.

* Makngah Setuju Sangat, ....sangatlah setuju dengan cadangan itu.

No comments:

Post a Comment