Thursday, October 28, 2010

Melayu Itu Agamanya Islam


Melayu itu Islam

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya.
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Aceh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mualaf bertakrif Melayu
oleh : Allahyarham Usman Awang




 
Itulah takrif Melayu mengikut perlembagaan seperti mana yang dimaksudkan oleh pemimpin Melayu bahawa Melayu itu Islam.
Satu perjuangan tidak berlandaskan perkauman, bahkan merangkumi semua ; asal menerima Islam sebagai agama.
Bahkan jelas didasarkan kepada anutan kepercayaan kerana di dalam perlembagaan disebut ; Melayu itu Islam.
Sekaligus menutup mulut pencacai dan pengkeji yang riuh mencemuh orang yang memelihara kepentingan Melayu walhal tidak bertentangan dengan perlembagaan.
Melayu Islam inilah yang menjadi ketua memerintah Malaysia sejak separuh abad yang lalu. Bermula dari usaha mendapatkan kemerdekaan hinggalah kepada mengisi apa yang kosong dalam Malaya ketika itu.
Semua yang hadir turut bergembira menyambutnya samada Cina, India, Inggeris, Arab dan semua bangsa yang berada di Malaya ketika itu.
Inilah permulaan pemerintahan kerajaan Melayu Islam yang merdeka di negara ini.
Ia melambangkan sikap Melayu Islam yang turut membuka peluang kepada mereka bersama- sama membina negara ini. Meskipun ketika itu sudah ada isu Malaya untuk Malaysian. Yang mahu bangsa lain diberi kerakyatan penuh sebagai warga negara baru merdeka iaitu Malaya.
Itu 53 tahun dahulu..
Ketika itu tiada siapa kenal bangsa dan tanah air kita.
Ketika itu tiada siapa peduli apakah yang ada di negara kita.
Hinggalah usaha berterusan dan bersama - sama semua bangsa dan kaum di sini, kita telah berada di puncak kejayaan.
Namun, kejayaan itu tidak beerti jika ada suara sumbang mahukan kesaksamaan hingga mahu MENGORBANKAN keistimewaaan dan ketuanan Melayu itu sendiri.
Ia sangat bahaya.  Hal ini akan menyebabkan ramai orang akan marah dan bergaduh. Bukan sahaja Melayu, tetapi bangsa Cina dan India juga akan terhasut dengan sentimen sebegini sedangkan kita semua sudah maklum keistimewaan Melayu itu adalah kontrak sosial yang digubah ketika perjanjian kemerdekaan satu ketika dahulu.
Malangnya ada juga anak Melayu sendiri yang turut menyokong aspirasi sumbang dan bercanggah dengan perlembagaan ini..
Apatah lagi pak lebai dan pak ustaz di merata rata ceruk juga suka dengan pernyataan bahawa Melayu itu bangsa dan perjuangan bangsa tidak akan ke mana.
Sedangkan bangsa Melayu itu ialah Islam yang diletakkan dengan terang dan jelas dalam perlembagaan negara kita.
Ia memang bertujuan menjaga Islam dan Raja-raja Melayu hingga Islam di bawah naungan para Raja dan Sultan akan sentiasa aman dan stabil di tanah air tercinta ini.
Ia juga menjaga hak hak bukan Islam, seperti yang digariskan oleh Islam sendiri agar menjaga hak mereka seperti hak penganut Islam juga.
Lainlah jika mereka memerangi Islam, maka peperangan tentu tidak dapat dielakkan kerana sebab mereka sendiri, yakni memerangi Islam dari diamalkan oleh kita semua...
Inilah baru dikatakan JIHAD ; iaitu mempertahankan agama.
Bukan MENYERANG agama lain. Apatah lagi menghalang upacara adat istiadat agama anutan dan kepercayaan mereka.
Firman Allah Taala :
Lakum Dinukum Waliya Diin :  ' bagi kamu agama kamu, bagiku agama Islam'
Namun pak pak ustaz dan pak pak lebai ni tak reti atau buat buat tak reti tentang perkara ini.
Mereka tentu memalingkan muka dari mengakui kesilapan mereka dalam memahami isu Melayu Islam ini. Mereka tahu ia boleh merosakkan sokongan dan undian rakyat..
Mereka juga tahu adalah salah menidakkan kerajaan Melayu Islam yang sangat jelas membela dan memperjuangkan Islam mengikut kemampuan mereka sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Jadi, ikhlaskah kita?

# Apa yang dikemukakan itu ialah pendapat ramai tetapi apa yang Makngah  minta untuk difikirkan bersama-sama ialah adakah jaminan Melayu Islam akan mendapat yang lebih baik jika kerajaan Melayu Islam (walaupun kelihatan sudah tidak seberapa warna Melayu dan Islamnya) yang ada pada hari ini ditumbangkan?
Sejarah sepanjang zaman membuktikan orang Islam apa lagi jika Melayu tidak akan dapat hidup sejahtera yang sepatutnya di bawah pemerintahan bukan Islam.
Oleh sebab itu wahai saudara-saudaraku, fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment