Tuesday, October 22, 2013

Indah dan Sejuknya Berguling di Guilin dalam Hujan -Siri 2



                                       بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ          
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Hari kedua di sini. Alhamdulillah tidurnya lena walaupun kedinginan menggigit fizikal. Kami sudah bersiap barangan kerana akan ke Yangshao dan menginap hotel di sana. Nasib kami agak 'kureng' hari ini kerana hujan pula turun sejak awal tadi.  Janji Andy jam 9.00 pagi 11 Januari kami kena siap berkumpul di lobi. Tetapi sampai jam 9.45 pagi baru Andy dan teman wanitanya (katanya dah bertunang) Sofi turun untuk sarapan di kafe....hmmmmmm.

Sarapan di kafe hotel yang tidak halal untuk kami
Ariesya dan Iman sedang bermain di lobi







Selepas makan kami akan menyaksikan persembahan teater terbuka di dalam air yang dinamakan 'Impression Sanjie Liu'. Jam 7 malam kami sudah tiba di tempat persembahan air itu. Orang sangat ramai. Cuaca sangat sejuk mujur belum beku. Kak Nah menyewa baju tebal tentera yang disediakan di situ dengan harga RM15.00 sebagai persediaan kut kut lelahnya datang. Yang lain rasa-rasanya boleh tahan dengan baju yang dipakai. Hujan turun sejak petang lagi. Grup kami yang datang menontonpun tinggal separuh. Mereka tak mahu bersejukan dan berhujanan. Lagipun tiketnya mahal......220 yuan atau.RM110 wehhh.... Kami diberi baju hujan di tempat pemeriksaan tiket. Bila dah pakai baju hujan, masing-masing kelihatan macam penguin.

Liu Sanjie ini mengisahkan tentang seorang wanita bernama Liu Sanjie, yang mempunyai suara  sangat merdu. Lagendanya bermula apabila seorang warlord jatuh cinta padanya tetapi pada masa yang sama Liu Sanjie telah jatuh cinta pada seorang pemuda biasa di kampungnya. Warlord tidak dapat terima dan menculiknya sebelum diselamatkan oleh kekasihnya dan penduduk kampung.

No comments:

Post a Comment