Friday, September 2, 2011

AIDILFITRI, KENDURI DAN SESAKNYA JALAN



Assalamualaikum..tempat ni dah nak berhabuk, Makngah minta maaflah ye, perlu divakumkan dulu hehe... Apa-apapun, Selamat Berhari Raya setelah Sebulan Menjalani Agenda Ramadan.

Kebetulan HR jatuh pada cuti sekolah, jadi suasana juga meriah dengan kenduri kendara terutama kenduri kahwin dan bertunang. Maka, apa yang ketara antara yang jelas ialah 'jalan sesak'. Di Kelantan ini kesesakan kenderaan boleh ditakrifkan sebagai 'menggila'. Apa taknya jalan sesak bukan di bandar sahaja malahan jalan-jalan kampung dan lorong-lorong juga. Agaknya jalan di KL itu lengang kerana kebanyakan kenderaannya sedang bergerak di Kelantan. Maklumlah, kan orang Kelantan ramai bekerja di Lembah Kelang, tak mustahilkan.

Berpunca daripada kesesakan itulah Makngah tidak sanggup beraya jauh lebih daripada lima kilo meter. Malahan rumah saudara di Tumpatpun tidak sanggup diredah takut pisang berbuah dua kali. Tahun 2009 Makngah pernah kemalangan pada hari raya kedua kerana laluan trafik yang teruk dari Tumpat, melalui Wakaf Bharu ke Kota Bharu. Serik jadinya.

Semalampun Makngah hendak ke rumah mek, lalulah ikut lorong kampung, masyaAllah terkejut kerana lorong itupun sesak. Kereta tidak bergerak hampir setengah jam. Biasanya dari rumah ke kampung mek hanya 6 minit, tetapi semalam hampir satu jam. Penyebabnya, ada 3 majlis kenduri di kawasan itu. Begitulah adanya.

Pada pendapat Makngah, budaya orang kita yang berkenduri pada hari raya ini perlu diubah. Jika dikaji banyak tidak eloknya terutama dari segi laluan trafik. Cuba pakat ikutlah budaya orang Melaka dan Johor iaitu mereka mengadakan kenduri kahwin hanya pada cuti hujung minggu sahaja. Keadaan itu memudahkan banyak pihak terutama untuk memberi bantuan, kehadiran jemputan dan sebagainya. Hal ini berbeza dengan budaya di Kelantan kerana kenduri diadakan sesedap tuan diri.

Paling tidak rasional, bulan puasa sepatutnya ditumpukan untuk beribadah mengejar lailatulqodr, dihabiskan untuk persiapan kenduri. Hari raya yang sepatutnya dihabiskan untuk berziarah, memaksa diri dan orang lain datang memakan gulai kenduri kita pula. Kalau tak pergi, kata kita macam-macam pula....ish ish ish.....tak ada ummmph langsung.

Marilah kita pakat berubah.

2 comments: