Saturday, February 5, 2011

3H2M Di Utara

Khamis 03022011

Sekali lagi ke Gua Kelam, Kaki Bukit, Perlis. Anakanda-anakanda nak tengok gua terpanjang di semenanjung (kalau tak silap hehehe). Makngah dah banyak kali ke sini. Kalau betul ingatan kali pertama datang pada tahun 1993 dengan rombongan sekolah. Orang agak ramai maklumlah musim cuti perayaan.

Namun, mereka kecewa kerana Gua Kelam telah dua bulan ditutup. Di luarnya tak adapun pemberitahuan. Penjaga parkir kata untuk kerja-kerja pembaikan. Orang ramai hanya datang berkelah di aliran sungai kecil di kaki gua yang airnya kelihatan mengalir lesu sahaja. Anak-anak kecil dan sekumpulan budak-budak lelaki sahaja yang bermain air.



Kebersihan persekitaran berfaktor utamakan manusia
Tahniah kepada pengurusan kawasan itu kerana penjagaan kebersihan kawasan boleh dipuji berbanding dengan tempat rekreasi di tempat Makngah sendiri.  Maklumlah tukang menyapunyapun ada.

Perkataan manakah yang ejaannya salah di papan tanda ini?





Kami tidak lama di situ kerana tidak ada apa lagi yang boleh dinikmati. Kedai cenderamatapun tidak dibuka. Gerai jualan hanya menjual minuman dan makanan ringan. Anak-anak mahu ke Padang Besar yang letaknya lebih kurang 20 km dari situ.


Di Padang Besar orang kelihatan ramai juga walaupun menurut salah seorang pekedai kunjungan orang ramai semakin berkurang saban tahun. Kami makan dahulu di salah sebuah gerai. Anak-anak membeli beberapa barang keperluan. Makngah tidak membeli apa-apa kerana pada pandangan Makngah harganya lebih kurang dengan di Rantau Panjang. Jadi tidak perlulah bersusah payah mengangkutnya balik. Maklumlah kebanyakannya barangan Thailand. Hinggakan baju T bercop nama-nama tempat di negara itu juga banyak dijual. Yang bercop Perlis tak adapun Makngah jumpa, pelik-pelik. Masa ke Rantau Panjang seminggu lepas ada juga Makngah jumpa baju T bercop Rantau Panjang dan Kelantan. Hal ini demikian apakah disebab oleh kebanyakan peniaganya Melayu Siam? Tuan kedai tempat anakanda Makngah membeli tali pinggang mengakui dia berasal daripada Patani, Selatan Thai. Pertuturan peniaga-peniaga lain juga membuktikan mereka berasal daripada sana. Peniaga penduduk asal Perlis ada atau tidak? Tak perasan pula Makngah.
Mihun sup Padang Besar

Baju T bercop negara orang

Banyaknya anak patung bear.

Tanda nama di tembok banyak yang tanggal
Tuan punya gerai anak patung bear pula seorang wanita Cina. Berpeluh-peluh dia melayan pengunjung di gerainya yang agak ramai termasuklah Makngah. Makngah bertanyalah "Awak tak cuti beraya Kong Si Fat Choi ke?" Tersipu-sipu malu dia menjawab antara nak dengan tidak bahawa dia baru je buka gerai "cepat-cepat datang tadi' katanya.....heheheh..ambil peluang orang ramailah tu (faham dah).

Dalam perjalanan balik kami singgah di tempat penternakan burung unta atau kasawari. Penjaganya pula tak ada. Kalau ada, nak juga Makngah merasa menunggang burung terbesar di dunia itu.


Burung tu diberi makan 'petai belalang' yang ada dijual di situ.

Demikianlah corat coret 3H2M Makngah di utara..................

No comments:

Post a Comment