Sunday, January 15, 2012

Ayat-ayat Allah Yang Menakjubkan...Bhg 1

A Quran surah ke-20 iaitu Al Ankabut pada ayat ke-20 Allah SWT ada berfirman yang bermaksud:

Katakanlah:
""""'Berjalanlah di bumi, 
maka perhatikanlah bagaimana Allah memulai penciptaan makhluk,kemudian Allah menjadikan kejadian yang akhir (membangkitkan semula manusia setelah mati)."
Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas segala sesuatu.

Allah suruh kita pergi berjalan bukan dengan saja-saja atau sia-sia sekadar seronok-seronok. Jika demikian niat kita maka jadilah kita manusia yang rugi. Jika kita memasang niat pergi berjalan itu demi memenuhi suruhan-Nya agar meningkatkan lagi keimanan kerana terbukti Allah Maha Mencipta, maka alangkah besarnya pahala kita.

Dalam banyak-banyak dok berjalan, berderak, melancong atau makan angin tu, ada beberapa tempat atau perkara yang menarik hati Makngah yang menyebabkan minda ini cepat teringat apabila ada kaitan dengannya. Makngah akan susun mengikut keutamaannya berdasarkan kaca mata Makngah.

1. Kulit pokok berwarna dan bercorak macam celoreng baju askar atau tentera.

Ditemui di kawasan Istana Larangan Beijing. Terkejut Makngah apabila memerhatikannya kerana sebelum itu tiada siapa yang perasan. Rombongan kami ramai tetapi tiada yang perasan. Puas Makngah membelek-beleknya untuk kepastian. Manalah tahu entah-entah ia sengaja dicorakkan dengan torehan macam tu. Maklumlah orang China, macam-macam boleh mereka lakukan yang kekadang tidak terjangkakan orang lain. Jika ia ditoreh, takkan di ranting-ranting kecil itu juga bercorak sama. Setelah sah ia memang corak asal kulit pokok itu, maka barulah ramai kumpulan kami yang memberi perhatian.

Setelah pasti ia memang asli, maka tiada perkataan lain lagi yang terdetik di hati dan terkeluar di mulut kami kecuali SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHUAKHBAR......agungnya penciptaan-Mu wahai Allah.

hutan pokok-pokok celoreng askar

jelas sekali corak celoreng askar

bergaya dalam hutan pokok askar

laluan selepas pokok askar

laluan berbatu tepi tasik selepas kawasan pokok askar

No comments:

Post a Comment