Tuesday, April 19, 2011

Mengendap Sarang Burung Cyekcyek

Sabtu, 9 April - 4.40 Petang

Selepas menutup pintu pagar, terperasankan tiba-tiba seekor burung kecil terbang laju dari arah pokok tepi pagar. Aik.....macam dari pokok kesinai itu je ia datang.....kata hati Makngah. Rupa-rupanya ada sebuah sarang burung kecil tersorok di antara ranting dan daun kesinai itu. La......pokok sebesar itu pun boleh dibuatnya sarang. Ini mesti burung cyekcyek. Tanpa berlengah Makngah jenguk dan nampaklah di dalamnya dua biji telur berwarna biji kundang muda berbintik-bintik hitam.


Inilah pokok kesinainya..........kecil sahaja

Sabtu, 16 April, -11.15 Malam

Semasa keluar untuk mengunci pintu pagar, teringat hendak menghendap sarang burung itu. Pasti ibunya ada sedang memanaskan telurnya. Cuaca malam pula amat cemerlang kerana purnama 14 sedang menyolek suasana alam.
Wajah bulan purnama 14 dari celahan daun

Ibu burung cyekcyek sedang menghampar sayap di atas telurnya


Selasa, 19 April 2011 - 4.46 Petang

Selepas menutup pintu pagar, segera teringatkan sarang burung itu. Dengan langkahan berjengket-jengket dan kamera di tangan, Makngah menjengukkan kepala ke sarang. Nampak ibunya ada bersama tetapi segera terbang lari apabila terasa ada gangguan dan ohhh..............sebiji telur sudah menetas.


Lemah tak bermaya apabila ditinggalkan ibu........
Ibu cyekcyek sedang memerhati dari jauh
Sarang lama cyekcyek di atas pokok nanam (katak puru)

Jam 7.00 ibuku belum datang melindungiku.....sejuk....
Sebelum Maghrib Makngah sekali lagi pergi menjenguk anak burung itu.......kasihan dia dalam kesejukan kerana ibunya masih belum datang. Merajuk betul si ibu cyekcyek itu kerana rasa terganggu dengan kehadiran Makngah tadi....heheh sory ler... .

 
sambungan

Rabu, 20 April 2011- 3.30 Petang.

Kereta memasuki garaj. Belum sempat keluar kereta, mata Makngah terpandangkan ibu cyekcyek terbang penuh yakin ke arah sarangnya lalu bertenggek di birai sarang. Perbuatanya seperti memasukkan sesuatu dengan paruhnya.Tentu sedang memberi makan anak-anaknya.Teralit Makngah memerhatikan gelagat ibu burung itu melalui tingkap kereta yang dibuka. Tidak sempat merakam aksi ibu burung itu kerana kamera berada di dalam bonet. Kalau bising-bising nantu lari pula cyekcyek itu. Agaknya telur sebiji lagi tu dah menetas.

Sebaik sedar ada pergerakan yang diraguinya maka ia segera terbang lari ke atas pokok mempelam. Melepaslah peluang merakamkannya. Auwwww......telur yang kedua sudah menetas. Ternganga-nganga mulutnya sebaik ada pergerakan kerana menyangka ibunya sudah balik.





3 comments:

  1. sie ko ank burung tu...knp x v kain selimut?...hehe. Rasa tharu tgk n3 ni...ingat dl2..gmbar, cerita, n ayat k.dah mggamit kenangan lama...sayu...;(...dl2 sll gok jupo sarang burung n ambik dlm rok(hutan) tepi2 rumah.

    ReplyDelete
  2. bkpo netas sbutir jah??
    butir lg telor mela kow?

    ReplyDelete
  3. Tadi tengok dah netas sekor lg......nganga2 mulut berebut lapar.....nanti nak download.

    ReplyDelete